تولید محتوا چگونه انجام دهیم

چند ایده برای تولید محتوا که کاربران را مجذوب محتوای شما می کنند زوم تک

این مرحله کمک می‌کند تا ویدیوی شما حرفه‌ای‌تر و تاثیرگذارتر به نظر برسد. توجه به موارد گفته شده پیش از انتشار محتوا باعث می شود تا محتوای شما کاربر پسند باشد و رتبه خوبی نیز در نتایج بدست آورید. استفاده از هنر داستان نویسی در تولید محتوای جذاب نقش بسیار مهمی دارد. بنابراین؛ اگر این قابلیت را دارید حتما در تولید محتوای خود از آن استفاده کنید. اگر هدف شما معرفی صفحه ای از سایت و یا محصول خاصی است، باید در جای مناسبی از محتوا با کمک CTA کاربر را به مشاهده آن دعوت کنید.

در دنیای امروز که رقابت آنلاین فراگیر شده و موتورهای جستجو معیارهای مختلفی برای رتبه‌بندی صفحات وب استفاده می‌کنند، محتوا به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل تأثیرگذار در سئو شناخته می‌شود. اگر در زمینه تولید محتوا، تبلیغات و کپی‌رایتینگ مشغول به فعالیت هستید، باید بدانید؛ کلمات قدرتمندترین ابزار شما هستند. شما با کمی خلاقیت و انتخاب صحیح کلمات و عبارات کلیدی، آنچنان مخاطب را تحت تاثیر قرار دهید و ارتباطی موثر با وی برقرار کنید که در کوتاهترین مدت جذب برند شما شود. اما چه راهکارهایی برای رسیدن به این خواسته وجود دارد؟ چگونه تولید محتوای بهتری انجام دهیم؟ در ادامه سعی داریم؛ روش هایی را به شما گوشزد کنیم. در این مقاله، گفته شد که داشتن هدف و استراتژی برای اینکه بدانیم چگونه تولید محتوا را شروع کنیم، می تواند سرنوشت ساز و مهم باشد. همچنین هر گام را مورد بررسی قرار داده و مسیر درست را برای پاسخ به پرسش چگونه تولید محتوا کنیم، به شما نشان دادیم.

تا آنجایی که ممکن است از میکروفون دوربین استفاده نکنید و میکروفونی جدا در نزدیکی خود قرار دهید. چرا که دور بودن دوربین سبب می‌شود صدای شما به اندازه کافی رسا و با کیفیت نباشد. همیشه قبل از شروع فیلم‌برداری کیفیت و سلامت میکروفون را به‌خوبی بررسی کنید تا زحمات شما به هدر نرود. ما در دوره شاه کلید تولید محتوا همه نکات لازم و چگونگی ضبط صدای مناسب و مطلوب را آموزش داده‌ایم. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید به فرمت دلخواه خود، خروجی بگیرید و از آن استفاده کنید. اگر علاقه‌مند به یادگیری اصولی تولید محتوا ویدئویی از صفحه‌نمایش هستید.

این ابزارهای تولید محتوا به شما کمک می‌کنند که فارغ از نوع محتوایی که تولید می‌کنید، حرفه‌ای به نظر برسید. مدل خوشه‌ای انجام بارش فکری را بسیار آسان‌تر می‌کند، زیرا چارچوبی را برای آن ارائه می‌دهد. مهم‌ترین کاربرد این ویدیو‌ها در ایجاد چهره انسانی و ملموس از شخصیت برند و افراد شاغل در آن است. تا این بخش از مطلب با سه مورد از اصلی‌ترین روش های تولید محتوا آشنا شدیم. مصاحبه و جلسه پرسش و پاسخ انواع دیگری از محتوای ویدیویی هستند که روی پاسخ‌گویی به سوالات متداول مخاطبان تمرکز می‌کنند. مصاحبه را می‌توانید در حضور شخصی شناخته‌شده، یکی از اعضای تیم یا حتی یکی از مشتریان کسب و کار ضبط یا به‌صورت لایو برگزار کنید.

شما بدون نیاز به هزینه اضافی مثل نیاز به هزینه تبلیغات و تبلیغات گوگل می توانید بدون هیچ هزینه اضافی کاربران و مخاطبان هدف را جذب کنید. یادگیری مبحث تولید محتوا یک مبحث بسیار مهم است اگر بتوانید به صورت اصولی محتوای کامل و تخصصی برای سایتتان تولید کنید قطعاً می توانید درآمد اینترنتی سایتتان را افزایش بدهید. البته مبحث تولید محتوا فقط مخصوص وب سایت نیست و شما با یادگیری اصول تولید محتوا می توانید برای شبکه های اجتماعی تان هم محتوای با کیفیت تولید کنید. برای اینکه بدانیم، چگونه تولید محتوا را شروع کنیم، میتوانیم با کمک تحقیق کردن در این خصوص و بررسی نمونه تولید محتوا موفق عمل کنیم. بررسی و تجزیه و تحلیل پیج و سایت رقبا، می تواند ایده ها و مسیرهای درستی را به ما نمایش دهد.

برای مثال اشتراک‌گذاری نکات و ترفندهای مرتبط با کسب و کار و محصولات و خدمات آن و داستان‌های آموزنده مشتریان چند نمونه خوب از تولید محتوای آموزشی در شبکه‌های اجتماعی است. ساده و شفاف نوشتن محتواها، از بنیادی‌ترین اصول تولید محتوای متنی هستند که باید توسط نویسندگان رعایت شوند تا پیام متن به‌درستی به مخاطبان منتقل شود. در ادامه مسیر، عملکرد محتوا را از طریق ابزارهای تحلیلی و بازخوردهای مخاطبان ارزیابی کنید. این داده‌ها، اطلاعات مهمی در مورد محتوایی که مخاطبان بیشتر با آن تعامل کرده‌اند، در اختیار شما قرار می‌دهد تا تشخیص دهید کدام یک از آن‌ها بهتر در رسیدن به اهدافتان به شما کمک کرده‌اند. از این اطلاعات می‌توانید برای بهبود استراتژی بازاریابی محتوایی و تمرکز روی تولید محتوای مفید‌تر استفاده کنید. محتوای سرگرم‌کننده نباید لزوما مخاطب را بخنداند بلکه باید بتواند توجه مخاطب را به خود جلب کند، احساسات او را قلقلک دهد یا حتی حس کنجکاوی در او ایجاد کند.

با انجام آزمایش‌هایی توسط ایمیل و پیامک می‌توانیم به بسیاری از این اطلاعات دست پیدا کنیم. اما برای تولید ویدئوهای حرفه‌ای به تجهیزاتی و نرم افزارهایی قوی‌تر نیاز دارید همین برای شروع همین کافی است. Magic Switch این امکان را به شما می‌دهد که متن‌های پست خود را به بیش از 30 زبان مختلف (از جمله آلمانی، اسپانیایی، فرانسوی و …) ترجمه کنید. Magic Design یکی از بهترین ویژگی‌های هوش مصنوعی Canva است که فرآیند طولانی طراحی تصاویر از ابتدا را حذف می‌کند. Magic Eraser برای حذف اشیاء از تصاویر با پس‌زمینه ساده بسیار خوب عمل می‌کند، اما اگر تصویر پس‌زمینه پیچیده‌ای داشته باشد، ممکن است برخی جاها کامل تمیز نشود و نیاز به ویرایش‌های اضافی داشته باشد. استفاده از Magic Media به شما این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به جست‌وجو برای عکس‌های استوک، تصاویر اصلی و بدون حق امتیاز تولید کنید.

از بین ۴ قالب محتوایی جدول بالا، محتوای متنی پایه و اساس دیگر انواع محتوا است و چه برای سناریوی ویدیو و چه برای متن پادکست به آن نیاز دارید. از طرف دیگر، ممکن است ترکیبی از موارد بالا را در کنار هم ببینید. برای مثال، محتوای متنی مقاله‌های وبلاگی با تصویر و ویدیو به کار رفته باشد یا پست و استوری اینستاگرام بهتر است ترکیبی از متن و تصویر یا ویدیو باشد. در ادامه انواع روش‌های کاربردی در تولید هریک از محتواهای بالا را توضیح می‌دهیم. برای اینکه بتوانید یک محتوای کامل و جامع بنویسید حتماً از تصاویر و ویدیو در محتوایی که تولید میکنید استفاده کنید.

افرادی که لحن تولید محتوای شما را مشخص می‌کنند، مخاطبانتان هستند و شما نیز باید تا جای ممکن به خواسته‌های آنها توجه داشته باشید. اینکار شما به آنها کمک می‌کند که تصمیم بگیرند برای خواندن مطالبتان به سایت و وبلاگتان بازگردند یا خیر. بیاموزید که چه چیزی می‌تواند باعث از دست دادن مخاطب شود و بهترین راه برای جذب مخاطب چیست؟ از مخاطبان خود بپرسید چه می‌خواهند و سپس سعی کنید خواسته‌های آنها را برآورده کنید. مطالب وبلاگ‌ها به راحتی قابل هضم و فریبنده هستند و برای این تولید می‌شوند که مخاطبان را از آنچه در کسب و کارتان می‌گذرد، آگاه کنند. اگر رستوران دارید ممکن است بخواهید چندین مطلب کوتاه در وبلاگ خود منتشر کنید.

در تولید محتوا تحقیقات نشان می‌دهد شرکت‌هایی که بیشتر در وبلاگشان فعالیت می‌کنند نسبت به شرکت‌هایی که فعالیت کمتری دارند، ترافیک بیشتری به دست می‌آورند. پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) به شما کمک می‌کند تا مطالب خود را در مقابل مخاطبان جدید از طریق تبلیغات هدفمند و پولی دریافت کنید. این تبلیغات می‌توانند در شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو یا وب سایت‌های دیگر اجرا شوند. در شغل تولید محتوا، فرد با ایجاد محتوا در کمپین‌های تبلیغاتی برای محصولات و خدمات، آن‌ها را در وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی و سایر کانال‌ها منتشر می‌کند. اینستاگرام از معیار «تعامل» (Engagement) برای محاسبه میزان جذابیت محتوا استفاده می‌کند.

مردم این اینفوگرافیک را در مطبوعات، وبلاگ ها و رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشتند. این نوع جذابیت انبوه نشان می دهد که برندها چگونه وایرال می شوند. بسیاری از دوره ها کوتاه و خودآموز هستند و به کاربران فرصتی می دهند تا موضوعات را در کمتر از 30 دقیقه یاد بگیرند. افتر افکت یک برنامه جلوه‌های بصری دیجیتال، موشن گرافیک و برنامه ترکیبی است که توسط شرکت ادوبی ساخته شده و در فرآیند پس از تولید فیلم‌سازی، بازی‌های ویدیویی و صنعت سینما استفاده می‌شود. از جمله موارد دیگر، After Effects می تواند برای انیمیشن نیز استفاده شود. چرا ممکن است به چنین چیزی نیاز داشته باشید؟ زیرا یک بازاریاب خوب می داند که بازخورد مشتری برای یک کمپین بازاریابی موثر و حیاتی است.

سعی کنید تا با مطرح کردن سوالات مختلف، حس کنجکاوی مخاطب را برانگیزید و تا انتهای محتوا او را تشنه و مشتاق نگه دارید. اگر نتوانید چاشنی کنجکاوی را به تولید محتوا خود اضافه کنید، مخاطب پس از اندکی مطالعه، هیجان اولیه‌اش را از دست می‌دهد و مطالعه را رها می‌کند. با تئوری کنجکاوی آشنایی دارید؟ در این تئوری شما باید در انتهای هر تعداد از پاراگراف‌ها، جمله‌ای کوتاه بگذارید. وقتی برای اولین بار نام «محتوا» را به گوش می‌شنوید، چه چیزی در ذهن‌تان شکل می‌گیرد؟ بی‌شک «تولید محتوا» اولین چیزی‌ست که در ذهن شما رژه می‌رود. اما محتوا چیست؟ هر چیزی که بتواند به زندگی خواننده ارزشی را اضافه کند. این ارزش‌ها در نهایت به او در رسیدن به شغلی بهتر، زندگی‌ منظم‌تر و دقیق‌تر، خندیدن، سرگرم شدن و حتی آموختن کمک می‌کند.

در فضای توییتر پیام‌های کوتاه، تصاویر الصاقی، هشتگ‌های مرتبط و ری‌توییت‌ها (Retweets) کارکرد بهتری دارند و البته، پاسخ‌هایی که به دیگران می‌دهید نیز در جذب مخاطب نقش پررنگی دارند. حال که می‌دانیم تولید محتوا چیست و چه ابزارهایی دارد، بیایید در ادامه به برخی از دستورالعمل‌های انتشار محتوا در پلتفرم‌های مختلف نیز نگاهی بیندازیم. کانوا (Canva) به شما کمک می‌کند که در هر پلتفرمی، از تبلیغات شبکه‌های مجازی گرفته تا عکس برای کاور حساب فیس‌بوک یا اینفوگرافی‌ها، طراحی‌های زیبایی را انجام دهید. این نرم‌افزار قالب‌های چشم‌نوازی را ارائه می‌کند که می‌توانید آن‌ها را با رنگ‌ها، عکس‌ها و متن‌های مختلفی رایگان شخصی‌سازی کنید. افراد در انتخاب روش ویرایش کار خود یا دیگران بسیار منحصربه‌فرد عمل می‌کنند.

اکنون که پایه‌ای قوی برای برنامه ریزی، استراتژی، ایجاد و تجزیه و تحلیل محتوای خود دارید، وقت آن است که از بهترین نمونه های موجود الهام بگیرید. درصد بازدیدکنندگانی که پس از بازدید از یک صفحه سایت شما را ترک می کنند. این یک معیار مهم برای ردیابی است زیرا می تواند به شما اطلاع دهد که افراد علاقه مند به کلیک کردن بر روی پست های شما هستند، اما پس از آن، محتوا بلافاصله رضایت بخش نیست. برای تبلیغ محتوای خود، به این فکر کنید که مخاطبان شما در چه کانال هایی هستند. آیا آنها در فیس بوک، اینستاگرام، یوتیوب هستند؟ هر کجا که ممکن است باشد، مهم است که آنها را در جایی که هستند ملاقات کنید و محتوای خود را در آن رسانه تبلیغ کنید.

شروع تولید محتوا یک فرآیند هنرمندانه و تأثیرگذار است که نیازمند توجه به جزئیات و استفاده از تکنیک‌های مؤثر و نگارش محتوا است. با رعایت این نکات و توجه به تنوع و خلاقیت در نگارش، محتوای شما به شکلی جذاب و ارزشمند به دست مخاطبان خواهد رسید. با اضافه کردن بخش‌هایی سفید به نگارش خود، نه تنها از خسته شدن ذهن خواننده جلوگیری می‌کنید، بلکه منجر به افزایش توجه او به مطلب نیز خواهید شد. در این راستا رعایت اختصار در نوشتن محتوا، بهره‌گیری از کلمات ساده، ضمیر دوم شخص خطاب کردن خواننده، جذاب و آموزنده بودن محتوا می‌تواند به شما در رسیدن به نتیجه دلخواه کمک کند. چگونه تولید محتوای متنی را شروع کنیم؟ برای رسیدن به این جواب، باید چند قدم را طی کنید. چگونه تولید محتوا را شروع کنیم؟ شاید شما هم بار ها این سوال را از خودتان پرسیده و برای شروع این کار کلافه شده باشید.

ابزارها و نرم‌افزارهای مختلفی برای ویرایش و تدوین ویدیوها وجود دارند که به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهند تا محتوای خود را به‌صورت جذاب و حرفه‌ای به مخاطبان ارائه دهند. در این مقاله به بررسی تولید محتوای ویدیویی و اهمیت و تاثیرات آن می‌پردازیم. لازمه تولید محتوا برای وب‌سایت آشنایی با اصول و تکنیک‌های سئو است چون با انجام آن‌ها محتوای پرفایده‌ای بر اساس الگوریتم‌های گوگل تولید می‌کنید. این محتوا رتبه صفحات وب‌سایت را در صفحه نتایج بهبود داده و ترافیک ورودی آن را افزایش می‌دهد. البته لازم نیست به متخصص سئو تبدیل شوید ولی در حدی که بدانید چطور کلمات کلیدی مهم را پیدا و بر اساس آن محتوای سئوشده تولید کنید، ضروری است. با بهینه کردن وب‌سایت برای موتورهای جستجو، مشتریان در جستجوهای خود راحت‌تر شما را پیدا می‌کنند.

اگر نیاز دارید که برای توزیع محتوای خودتون طراحی‌های جذابی داشته باشید (مثل پست‌های اینستاگرام یا اینفوگرافیک)، Canva ابزار ساده و پرکاربردی هست. خیلی از افراد محتوای خودشون رو بدون توجه به نوع کانال منتشر می‌کنن. مثلاً انتشار یک مقاله تخصصی در یک پلتفرم تصویری مثل اینستاگرام ممکنه مخاطب زیادی نداشته باشه. برای اینکه بتونید محتوای خودتون رو به بهترین شکل ممکن توزیع کنید، باید یک استراتژی دقیق و هدفمند داشته باشید. در اینجا به چند نکته کلیدی اشاره می‌کنیم که به شما کمک می‌کنه در روند توزیع محتوای خود موفق بشید. توزیع محتوا به شما کمک می‌کنه که در این دنیای شلوغ، محتوای شما دیده بشه و به دست مخاطبان هدف برسونه.

کاربرد اصلی اسکرین‌شات در توضیح مراحل انجام کار، راهنماهای گام‌به‌گام و راهنمای نحوه کار محصولات و خدمات است و به فهم آسان‌تر و رسایی بیشتر محتوای آموزشی کمک می‌کنند. یکی از پرمخاطب‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین انواع محتوای تصویری که کاربران شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام از آن خیلی استقبال می‌کنند، «میم» (Meme) و «گیف» (Gif) است. میم تصویر یا ویدیوی ثابتی است که کاربران پیام‌های متنی متفاوتی روی آن‌ها قرار داده و در شبکه‌های اجتماعی اشتراک‌گذاری می‌کنند. این پیام متنی اغلب در مورد ایده‌ها، نظرات، رویدادها یا مسائل فرهنگی و اجتماعی است و محتوای طنز دارد. گیف هم به فایل‌های ویدیویی بدون صدا و بسیار کوتاهی گفته می‌شود که پشت سرهم تکرار می‌شود.

و هیچ چیزی مانند محتوای تولید شده توسط کاربر وجود ندارد که به دنبال کنندگان شما نشان دهد که به نظرات آنها اهمیت می دهید. این به افرادی که وبلاگ شما را در موتورهای جستجو پیدا می کنند جایگزین دیگری برای دریافت اطلاعات مورد نظرشان می دهد. یکی دیگر از ایده های ویدیویی سریع این است که از متن محبوب ترین وبلاگ خود به عنوان صدای صوتی استفاده کنید. وبلاگ های طولانی محتوای فوق العاده ای برای یک مجموعه ویدیویی ایجاد می کنند. برخی از ایده‌های محتوای ویدیویی قوی شامل ویدیوهای پشت صحنه یا تایم لپس هستند.

اما در هیچ مقاله‌ای به‌صورت کاملا عملی همراه با مثال‌های واقعی نمی‌توانید روشی را پیدا کنید که به شما توضیح دهد چگونه محتوای خوب تولید کنید. در این مقاله، آموزش تولید محتوا همراه با روش‌ها و ابزار‌های تولید محتوای حرفه‌ای و البته ابزار‌های ارزان قیمت را به شما توضیح خواهیم داد. همراه ما باشید با مجموعه آموزش‌هایی که ارزش چندین دوره حرفه‌ای را خواهد داشت. بعد از این‌که رسانه مورد نظر خود را انتخاب کردید باید یک تقویم برای نوشتن خود ایجاد کنید. توجه داشته باشید که حتی اگر برای وب‌سایت خود یا سایر پلتفرم‌ها مطلب می‌نویسید هم نیاز به یک تقویم محتوای متنی دارید. به طور مثال، فرض کنید که در دی‌ماه باشیم و بخواهید در بهمن‌ماه، هفته‌ای یک بار فیلم آموزشی در صفحه خود منتشر کنید.

این واقعیت که گوگل به طور خاص به این منبع اشاره می‌کند و E-A-T را مجزا کرده است، یک نکته بزرگ و مهم است. ما همه نیازمندیم که بر اثبات تخصص، اعتبار و اعتماد در محتوایمان تمرکز کنیم. حالا با این توصیفات، چه تغییر و تحولی در تولید محتوا در سال ۲۰۲۰ به وجود خواهد آمد؟ پیش بینی‌های سایت searchenginejournal را در ادامه بخوانید. توجه به بازنگری محتوا و همچنین لینک دهی سایر سایت ها به سایت شما، می تواند سبب شود سئو سایتتان در آپدیت های جدید گوگل، شرایطی به مراتب بهتر از گذشته به دست آورد. بازنگری در محتوا، یکی از مهمترین و اصلی ترین توصیه گوگل در آپدیت جدید ۲۰۱۹ به حساب می آید. با این روند در آپدیت بعدی گوگل شما ممکن است بتوانید تاثیراتی را در رتبه بندی سایتتان مشاهده کنید.

استراتژی‌های تولید محتوا همه‌ی مسائل را، از برند و لحن محتوا گرفته تا نحوه‌ی تبلیغ و بازآفرینی آن، در بر می‌گیرند. در ادامه، شیوه‌ی برنامه‌ریزی تولید محتوا را قدم‌به‌قدم بررسی می‌کنیم. برای بیش از 10 سال، Moz محتوا را برای “جمعه های تخته سفید” ایجاد کرده است. رند فیشکین این مجموعه را راه اندازی کرد و اعضای تیم Moz به جلسات هفتگی تولید محتوا و سئو و بازاریابی ادامه می دهند. این ابزار رایگان می تواند یک سال کامل از ایده های پست وبلاگ را تنها در چند ثانیه به شما ارائه دهد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که چند اسم اضافه کنید تا ایده های هوشمندانه و مرتبطی برای وبلاگ خود داشته باشید.

توییتر، اینستاگرام، پینترست و لینکدین بهترین شبکه‌های اجتماعی برای ساخت اینفوگرافیک، نمودار و دیگر اشکال محتوای بصری هستند. «وبلاگ صوتی» (Audio Blog) به مجله اینترنتی گفته می‌شود که محتوای پست‌ها در آن به‌شکل فایل‌های صوتی در فرمت‌های مختلفی مانند MP3 و ACC و ... البته بسیاری از وبلاگ‌های صوتی محتوای فایل صوتی را که در حقیقت خواندن متن پست‌ها است در کنار متن به کاربران نمایش می‌دهند. همچنین به میزان متنی که در اینفوگرافیک به کار می‌برید، توجه کنید چون زیاد شدن متن از اثربخشی این نوع محتوای تصویری کم می‌کند. در دنیای امروز که توجه کاربران به سرعت در حال کاهش است، اینفوگرافیک‌ها به عنوان ابزاری قدرتمند برای انتقال اطلاعات پیچیده به صورت ساده و جذاب ظاهر شده‌اند. این تصاویر گرافیکی، با ترکیب متن، نمودار و آیکون، مفاهیم را به شکلی بصری و قابل فهم منتقل می‌کنند.

من محمد جراحی هستم و در سایت آکادمی سبز به شما آموزش میدم که کسب و کار اینترنتی خودتون راه اندازی کنید و درآمد دائمی داشته باشید. من سعی کردم در یک مقاله کامل و جامع به صورت چک لیست و مرحله‌ به‌ مرحله جواب سوال تان را بدهم. اگر شما هم به دنبال جواب این سوال هستید که چگونه تولید محتوا کنیم پیشنهاد میکنم حتما این مقاله را کامل بخوانید. یکی از تکنیک های طلایی برای اینکه در نتایج اول گوگل دیده شوید این است که سعی کنید عنوان تان را جذاب کنید. برای اینکه عنوان جذاب استفاده کنید پیشنهاد می کنم از کلماتی مثل رایگان، ویدیو، آموزش، فیلم و… استفاده کنید.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری