برنامه نویسی بازی های موبایلی

آموزش بازی سازی موبایل را از کجا شروع کنیم؟ نارین گیمز

تمام المان‌هایی که معمولا به صورت دوبُعدی (و برخی اوقات سه‌بُعدی) اطلاعاتی نظیر میزان سلامتی، تعداد تیر یا تعداد بازیکنان را در صفحه نمایش می‌دهد، به عنوان رابط کاربری (User Interface) شناخته می‌شوند. برنامه نویسیِ رابط کاربری معمولا شامل ساختن مجموعه‌ای از رابط‌های کاربری پرکاربرد برای پروژه‌های مختلف است. بخش برنامه‌‌نویسی و تعیین یک برنامه‌نویس خوب و حرفه‌ای پیش از شروع بازی ‌سازی از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا پیاده‌سازی بسیاری از ویژگی‌ها یک بازی از جمله منطق بازی، گیم پلی و هوش مصنوعی برعهده برنامه‌نویس می‌باشد. یک برنامه‌نویس باید بتواند طرح‌ها و ایده‌های یک طراح بازی را با کد‌هایی که می‌نویسد به بخش‌های مختلف بازی تبدیل کند.

یعنی کاربردها و عملکردهای مربوطه تحت وب و سازگار با دستگاه‌های همراه ساخته شوند تا بتوان از طریق گوشی و تبلت راحت‌تر از آن‌ها استفاده کرد. یادگیری سی‌پلاس‌پلاس برای بهینه‌سازی عملکرد بازی توصیه می‌شود؛ این ویژگی یک عامل ضروری در «گیم پلی» (Gameplay) به حساب می‌آید. زبان برنامه نویسی بازی سازی C++‎ برای دهه‌ها مورد استفاده قرارگرفته است و می‌توان با استفاده از آن بازی‌ها را بر روی پلتفرم‌هایی مانند Android ،iOS ،Linux ،Windows و Mac توسعه داد. البته این دو موتور بازی‌سازی قدرتمند در برخی زمینه‌ها با یکدیگر تفاوت‌هایی نیز دارند. در مجموع، استفاده از یونیتی کمی ساده‌تر است و برای ساخت بازی‌های موبایلی و دو بعدی گزینه مناسب‌تری به حساب می‌آید.

می‌توانید در روزهای کاری از ساعت ۹ الی ۱۶ از طریق شماره زیر با ما در تماس باشید. بازی ماشین سواریLotus یکی از پرخاطره ترین بازی ها برای کسانی است که هم سن هستند. بعد از انجام تغییرات بالا، بازی برای اجرا آماده است و می‌توان جلوه‌های صوتی استفاده شده در بازی را شنید. در این بخش به صورت گام به گام بخش‌های مختلف بازی از ابتدا تا انتها پیاده‌سازی می‌شوند. ساسان هستم و چندسالی میشه تو حوزه وب مشغول تولید محتوا هستم و عاشق این کار هستم ، هرروز دوست دارم چیزای جدیدی یاد بگیرم. بنابر این تعریف شاید بتوان واژهٔ ربات انسان‌نما را ترجمهٔ مناسبی برای این واژه در نظر گرفت.

در ادامه به صورت عمیق‌تری برخی از ابزارها و زبان‌های برنامه نویسی ترکیبی یا همان چندپلتفرمی بررسی شده‌اند. اپلیکیشن‌هایی که با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی iOS ساخته می‌شوند، می‌توانند در فروشگاه اپلیکیشن‌های اپل برای دانلود کاربران در دسترس باشند. برای شروع ساخت اپلیکیشن‌های iOS، باید برنامه نویس دارای حساب کاربری توسعه دهنده اپل باشد. همچنین نیاز است که IDE مختص به برنامه نویسی iOS از جمله Xcode را روی کامپیوتری با سیستم عامل Mac نصب شود. برنامه‌های iOS را نمی‌توان به درستی روی کامپیوترهایی با سیستم عامل ویندوز ساخت و اشکال‌زدایی کرد.

در سال ۲۰۱۶، JetBrains اولین نسخه از Kotlin را منتشر کرد که یک زبان برنامه نویسی برای توسعه اپلیکیشن موبایل است. می‌توانید از طریق گوگل پلی به دانلود هر یک از بازی و برنامه‌های رایگان بپردازید. برنامه و بازی‌های اندروید توسط توسعه دهندگان در مارکت عرضه شده‌اند و همواره امکان آپدیت و بروزرسانی را نیز می‌دهند. همواره پیشرفت برنامه‌های این سیستم عامل چشم گیر بوده و تغییرات عالی از الحاظ نوع و رابط کاربری داشته‌اند. با وجود چالش‌هایی مانند مدیریت عملکرد، بهینه‌سازی حافظه و رفع باگ‌ها، سی‌شارپ با امکانات گسترده خود این چالش‌ها را به فرصت‌هایی برای بهبود کیفیت بازی‌ها تبدیل می‌کند. آینده توسعه بازی با سی‌شارپ با معرفی تکنولوژی‌های جدید و گرایش‌های نوآورانه، روشن و پرامید به نظر می‌رسد و این زبان همچنان به عنوان یک ابزار قدرتمند برای توسعه بازی‌های ویدیویی باقی خواهد ماند.

سی‌شارپ به دلیل امکانات و قابلیت‌های فراوان خود، انتخاب بسیاری از توسعه‌دهندگان برای ساخت بازی‌های ویدیویی بوده است. بازی‌های ویدیویی معمولاً برای ارائه تجربه‌های سرگرم‌کننده و تعاملی به کاربران طراحی می‌شوند و می‌توانند شامل بازی‌های موبایل، کنسولی و رایانه‌ای باشند. ذهن بسیاری از افراد به هنگام مواجه با کلمه طراحی، به سمت طراحی گرافیکی بازی خطور می‌کند. در حالی که طراحی بازی بخش مهمی از فرایند بازی سازی است که در آن قوانین و مکانیک بازی به صورت کلی طراحی شده و سناریو اصلی نوشته می‌شود. یکی از نکات مهم در پیاده‌سازی ایده اولیه، داشتن مهارت در سند‌نویسی و در اصطلاح GDD (Game Design Document) است.

پس بهتر است تعدادی از افرادی را که در هر یک از بخش‌های بازی سازی تخصص و مهارت دارند به جمع فرآیند ساخت و طراحی بازی اضافه کرد. در واقع بسیاری از بازی‌های محبوب و جذاب حاصل تلاش و اتحاد یک تیم متخصص بازی سازی است. برای نمونه فردی که می‌خواهد در بخش طراحی انیمیشن بازی مشغول شود باید مهارت و تخصص مناسب و کافی در این زمینه داشته و بتواند انیمیشن‌های جذاب و خلاقانه‌ای طراحی کند. بر این اساس تمرکز برای آموزش بازی سازی در بخش‌های مختلف به شکل تخصصی، می‌تواند یکی از راهکارهای یادگیری و فعالیت حرفه‌ای در این زمینه باشد. این زبان به‌عنوان بهترین زبان برنامه نویسی برای بازی سازی، از تمامی پلتفرم‌های اصلی بازی مانند ویندوز مایکروسافت، مک او اس، لینکوس، اندروید SteamOS، و PlayStation VR پشتیبانی می‌کند.

(یک سیستم محاسباتی مبتنی بر نرم افزار که جدا از کامپیوترهای فیزیکی میزبان عمل می‌کند.) ماشین‌های مجازی کمک می‌کنند بازی‌ها و نرم‌افزارها سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر ساخته شوند و همچنین توزیع آن‌ها آسان‌تر باشد. برای پرورش خلاقیت در بازی‌سازی، بهتر است از محدودیت‌های رایج عبور کنید و به دنبال ایده‌هایی باشید که کمتر کسی به آن فکر کرده است. بازی‌های معروف مانند Minecraft و Undertale به دلیل خلاقیت در گیم‌پلی و داستان‌سرایی خود به موفقیت رسیدند. برای اینکه بازی‌های شما نیز خلاقانه باشند لازم است به بازخوردهای کاربران گوش دهید و همیشه آماده باشید تا تغییرات لازم را در روند توسعه بازی اعمال کنید. این نوع بازی‌ها معمولاً برای اهداف خاصی مانند آموزش مفاهیم علمی کمک به بازاریابی محصولات یا حتی بهبود سلامت ذهنی و جسمی کاربران طراحی می‌شوند. این روش‌ها معمولاً توسط تیم‌های متخصص در زمینه‌های آموزش و بازاریابی اجرا می‌شود و هدف آن بیشتر جذب مخاطبان خاص است.

همچنین کتابخانه‌های بسیار زیادی در پایتون وجود دارند که تعداد زیاد آن‌ها باعث کاهش پیچیدگی‌های این زبان شده است و در پی آن، برنامه نویسان بازی‌ساز با چالش‌های کمتری روبه‌رو خواهند شد. برای بروزرسانی پیوسته رابط کاربری باید از قابلیت «نخ‌بندی» (Threading) در اندروید استفاده کرد. برای این منظور کلاسی با نامGameThread بسازید که از کلاس Thread اصلی در اندروید ارث‌بری کند. در بخش بعدی، به بررسی زبان‌های دیگر و پلتفرم‌های اختصاصی خواهیم پرداخت که ممکن است برای نیازهای خاص شما مناسب باشند. برخی از بازی‌های محبوب موبایلی که با یونیتی ساخته شده‌اند عبارتند از Pokémon GO، Cuphead، Call of Duty و Monument Valley. با تمام این نکات و راهنمایی‌ها، امیدواریم بتوانید به عنوان یک طراح بازی موفق و خلاق در صنعت بازی سازی به رشد و توسعه خود بپردازید.

برای این منظور همانند تصویر زیر، قالب پروژه جدید را از نوعNo Activity انتخاب کنید. World of Warcraft و Angry Birds دو تا از محبوب ترین بازی های امروزی در جهان هستند که هر دو با Lua ساخته شده اند. Solar2D (که قبلا با نام Corona شناخته می شد) و Defold دو موتور بازی محبوب هستند که با استفاده از Lua توسعه یافته اند. شاید با برنامهٔ اندرویدیفای یا اسباب‌بازی‌ها و اکشن‌فیگورهای کوچک اندرویدی بامزه آشنا باشید؛ همهٔ این‌ها به لطف آزاد بودن لوگوی اندروید امکان‌پذیر شده است. نخستین گوشی مبتنی بر اندروید توسط شرکت اچ‌تی‌سی با همکاری تی-موبایل تولید شد.

یکی از گزینه‌های محبوب برای ساخت بازی‌های ویدیویی به خصوص بازی‌های بزرگ‌تر و مخصوص کامپوتر و کنسول، استفاده از موتورهای بازی سازی پیشرفته است. اکثر برنامه‌نویسان متخصص روی استفاده از موتورهای بازی‌سازی برای ساخت و توسعه بازی‌ها اتفاق نظر دارند. زیرا این موتورها ابزارهای آماده‌ای هستند که با امکانات متعدد و پیشرفته خود دقیقا برای ساخت بازی طراحی شده‌اند. برخی از معروف‌ترین موتورهای بازی سازی موتورهای یونیتی، آنریل انجین و کرای انجین هستند. با این حال همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم برای استفاده از موتورهای بازی سازی نیز، باید با برخی از زبان‌ های برنامه‌ نویسی آشنا باشید.

در مقایسه‌ای بر اساس نیازمندی‌های پروژه‌ها، هر زبان به مزایا و معایب خاص خود دارایی دارد. انتخاب زبان مناسب باید با توجه به مواردی از جمله نوع پروژه، مهارت‌های توسعه‌دهنده‌ها و معیارهای عملکردی انجام شود. این زبان به عنوان جایگزینی برای Objective-C معرفی شده و امکانات مدرنی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. Blender یکی از رایج ترین ابزارهای ایجاد پس زمینه، انیمیشن و رندر برای بازی های ویدیویی است. این برنامه یک پروژه Open Source می باشد و با کاربرد های بسیار، عملکرد بسیار خوبی داشته است.

امروزه سوئیفت از تمامی پلتفرم های اپل و سیستم عامل های لینوکس پشتیبانی می کند. به لطف پلاگین KorGE Gradle، KorGE هم یک موتور بازی بومی و هم چند پلتفرمی است. از ماشین مجازی جاوا (JVM) برای اندروید،  iOS و دسکتاپ و جاوا اسکریپت برای وب استفاده می کند. هر حرفه‌ای مزایا و معایب خاص خود را دارد و برنامه‌نویسی نیز از این قاعده مستثنا نیست. اگر به فکر ورود به دنیای برنامه‌نویسی هستید، آگاهی از جنبه‌های مثبت و منفی آن می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بهتری بگیرید.

بعد از مدتی کار کردن با این ابزارها باید حواستان باشد که در دامِ منطقه ی امنی که این ابزارها برایتان ایجاد می کنند نیافتید. شما باید به این ها فقط به چشم یک ابزار نگاه کنید و اگر روزی لازم شد بتوانید با ابزارهای دیگر کار کنید یا حتی خودتان ابزارِ مناسبِ کارتان را بسازید. زمانی که یک مکانیک جدید در بازی می‌بینید پیاده‌سازی آن توسط برنامه‌نویسان گِیم‌پِلِی انجام شده است. برنامه‌نویس گِیم‌پِلِی مکانیک‌ها، پازل‌ها، دشمنان، موانع و خیلی از سیستم‌های بازی را پیاده‌سازی می‌کند. اگر ازتعداد زیاد انیمیشن‌ها، اجرا شدن و ترکیب شدن خیلی نرم آن‌ها در یک بازی به وجد می‌آیید، این تخصص وظیفه‌اش را به عهده دارد.

در نهایت، با پیشروی تکنولوژی و تغییرات مستمر در صنعت موبایل، انتظار می‌رود که آینده زبان‌های برنامه‌نویسی موبایل با نوآوری‌ها و بهبودهایی همراه باشد. توسعه‌دهندگان باید با توجه به این تحولات، تسلط بر زبان‌های جدید را ادامه دهند و توانایی تطابق با نیازهای متغیر صنعت را داشته باشند. در نهایت، انتخاب زبان برنامه‌نویسی مناسب به عنوان یک ابزار قدرتمند، به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا اپلیکیشن‌های موبایل موفقیت‌آمیز و کارآمدی را برای کاربران خلق کنند. با توجه به تحلیل و بررسی گسترده‌ای که در این مقاله انجام گرفت، می‌توان نتیجه گرفت که انتخاب زبان برنامه‌نویسی مناسب برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایل یک فرآیند پیچیده و تاثیرگذار است. هر یک از زبان‌های مورد بررسی، مزایا و معایب منحصر به خود را دارند و توانایی‌ها و محدودیت‌های مختلفی را برای توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهند.

استفاده از این ابزارها در واقع مفهوم برنامه نویسی بازی اندروید را کم رنگ می‌کند، زیرا دیگر نیازی به کد نویسی زیاد برای ساخت بازی نیست. بیشتر این نرم‌افزارهای بازی‌سازی از قابلیت «کشیدن و رها کردن» (Drag & Drop) استفاده و فرایند ساخت بازی را بسیار آسان می‌کنند. هر نوع بازی نیازمند زبان و ابزارهای خاصی است تا به بهترین شکل ممکن توسعه یابد. بسته به اینکه قصد دارید بازی‌ای ساده یا پیچیده، دوبعدی یا سه‌بعدی، موبایلی یا برای کامپیوتر بسازید، زبان برنامه‌نویسی مناسب ممکن است تغییر کند. در این بخش، نگاهی دقیق‌تر به تطابق زبان‌های مختلف با انواع بازی‌ها می‌اندازیم.

به صورت کلی باید گفت که نقشه راه بازی سازی تماما راجع به به‌دست آوردن تخصص فنی و قرار دادن آن کنار خلاقیت است تا بتوان تجارب تعاملی سرگرم‌کننده برای میلیون‌ها نفر تدارک دید. سی‌شارپ به طور گسترده برای توسعه برنامه‌های وب و برنامه‌های دسکتاپ و موبایل استفاده می‌شود. این زبان توسط شرکت مایکروسافت ساخته شده است که در چارچوب دات‌نِت(NET.) اجرا می‌شود. این زبان بر روی مونو(Mono) اجرا می‌شود و سرعت کامپایل(Compile) بالایی دارد. مونو یک نسخه متن باز از Microsoft .NET است که امکان اجرا بر روی پلتفرم‌های مختلف را دارد.

به طور معمول از HTML5 به تنهایی استفاده نمی‌شود و اکثرا  با همکاری جاوا و CSS می‌توانند نمونه‌هایی بی‌نظیر از بازی‌های اندرویدی را خلق کنند. برخی از بازی‌های معروفی که با این زبان نوشته شده‌اند بازی‌های Gamentio و Gods Will Be Watching هستند. این بازی‌ها قابلیت اجرا روی مرورگرها را دارند و همچنین روی پلی استور و اپ استور نیز موجود می‌باشند. زبان ++C انتخابی محبوب در میان توسعه‌دهندگان به حساب می‌آید زیرا در آن از ساختارهای داخلی استفاده می‌شود و در پی آن، سازمان‌دهی کدها در بلوک‌های قابل‌استفاده مجدد بسیار آسان‌تر خواهد شد. این زبان در بازی‌های ویندوز و کنسول‌های بزرگ و همچنین بازی‌های محبوبی مثل Starcraft ،Counterstrike ،Master of Orion III و Football Pro استفاده شده است. از میان زبان ‌های برنامه نویسی بازی که بیشترین تمرکز را روی سرعت و عملکرد دارند، بدون شک C++‎ بهترین آن‌ها است.

علاوه بر این، جاوا در بین سایر نامزدهای عنوان بهترین زبان برنامه نویسی برای ساخت بازی، یک زبان چند پلتفرمی است. با توجه به فراگیری دستگاه‌های همراه هوشمند و محبوبیت اپلیکیشن‌های موبایل (برنامه‌های کاربردی همراه)، بازار کار این حوزه نیز بسیار رونق دارد و اکثر کسب و کارها و شرکت‌ها می‌خواهند وارد این حوزه شوند. بنابراین در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم که برنامه نویسی موبایل چیست و سعی شده است تا به تمام جوانب پیرامون توسعه و ساخت اپلیکیشن موبایل پرداخته شود. HTML5 «زبان‌ نشانه‌گذاری» (Markup Language) است و به دلیل قابلیت‌های آن در ساخت برنامه‌ها و بازی‌های قابل اجرا در مرورگر، توسط درصد زیادی از برنامه‌نویسان برای ساخت بازی‌های تحت وب استفاده می‌شود. این زبان نشانه‌گذاری برای بازی سازی می‌تواند جایگزین جاوا اسکریپت نیز محسوب شود. با استفاده از فریمورک های بازی سازی مانند ImpactJS ،Phaser ،Construct و Booty5 می‌توان فرآیند توسعه بازی با HTML5 را تسهیل و تسریع کرد.

یکی دیگر از دلایل انتخاب جاوا توسط توسعه‌دهندگان بازی، چندمنظوره و منبع آزاد بودن آن است. این زبان برای توسعه بازی‌های موبایل و «بازی‌های مستقل» (Indie Game) و همچنین به‌عنوان زبان مبتدی برای افزاد تازه کار در زمینه برنامه نویسی بازی سازی شناخته شده است. از جمله بازی‌های ساخته شده با زبان جاوا می‌توان به ماینکرفت، GTA و فیفا اشاره کرد. به هیچ عنوان نمی‌توان نقش جاوا را در توسعه بازی و اپلیکیشن‌های اندروید نادیده گرفت و اساس و پایه اندروید را جاوا تشکیل می‌دهد. شی‌گرایی در جاوا هم وجود دارد؛ این بدان معنی است که می‌توان از اشیاء برنامه‌های دیگر استفاده مجدد کرد.

فریمورک React Native از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت برای ارتباط با توابع و عملکردهای از قبل ساخته شده بومی استفاده می‌کند. این ابزارها به توسعه دهندگان امکان می‌دهند تا با «رابط کاربری» (User Interface | UI) سر و کار داشته باشند و داده‌ها را برای ارائه به کاربر جمع‌آوری و بازیابی کنند. به طور کلی، این موضوع بدان معنا است که توسعه دهندگان در حد زیادی به زبان جاوا اسکریپت برای تغییر دادن و سر و کار داشتن با مؤلفه‌های بومی متکی هستند. این اپلیکیشن‌ها به برنامه نویسان این امکان را می‌دهند تا بتواندد قابلیت‌های کلیدی را سفارشی‌سازی کنند و ممکن است هزینه بیشتری نسبت به سایر فناوری‌هایی مثل توسعه چندپلتفرمی یا وب‌اپلیکیشن‌ها داشته باشند. بسته به نوع استفاده از اپلیکیشن موبایل و هدف کاربران آن، امکان دارد ملاحظات دیگری نیز وجود داشته باشند. برای مثال، اگر اپلیکیشنی برای کارکنان یک سازمان طراحی شده باشد، نیاز است که همه پلتفرم‌های مورد نظر کارکنان پشتیبانی شوند.

کار با این ابزار بسیار ساده‌تر از یونیتی و انریل است و حتی در صورت آشنایی با اصول برنامه نویسی نیز می‌توان با زبان مخصوص آن، تحت عنوان GML اسکریپت‌های اولیه را نوشت. زبان برنامه نویسی GML در واقع ترکیبی از زبان‌های C++‎، جاوا و C است و قابلیت برنامه نویسی شی‌گرا را نیز دارد. در حالی که برخی از بازی‌های موفق به کمک GameMaker توسعه داده شده‌اند، اما این ابزار در برخی از عملکردها برنامه‌نویس را با محدودیت‌هایی روبرو می‌کند. تمرکز نرم‌افزار GameMaker بر استفاده از الگوها و گرافیک‌های از پیش‌تعریف شده است. بازی‌های سه‌بعدی معمولاً به دلیل پیچیدگی گرافیک و فیزیک نیازمند زبان‌های برنامه‌نویسی قدرتمند و کارآمد هستند. ++C یکی از بهترین گزینه‌ها برای این نوع بازی‌هاست، چرا که به شما امکان دسترسی به منابع سیستم و بهینه‌سازی‌های دقیق را می‌دهد.


برنامه نویسی مقدماتی