استراتژیک سئو فنی
سئو تکنیکال چیست؟ 5 چک لیست ناجی ممیزی سئو فنی داغ 1403
بااینحال، شایانذکر است که همه تکنیکهای لینکسازی یکسان ایجاد نمیشوند. روشهای اخلاقی SEO یا تکنیکهای کلاهسفید، با قوانین موتور جستجو مطابقت دارند و باید رویکرد شما باشند و باید تا حد امکان از تکنیکهای کلاهسیاه اجتناب کرد. محتوای سایت باید باکیفیت و جذاب باشد تا مخاطبان با سایت شما ارتباط برقرار کنند. تولید محتوا میتواند شامل قالبهای مختلفی مانند پستهای وبلاگ، اینفوگرافیک، ویدئو یا پادکست باشد. هر محتوایی که ایجاد میکنید باید برای سئو بهینهسازی شده و برای جذب، اطلاعرسانی و جذب مخاطب طراحی شود.
هر یک از دوره های آموزشی متمم یک «نقشه راه» دارد که مسیر یادگیری آن درس را مشخص میکند. با مراجعه به صفحهٔ نقشه راه یادگیری میتوانید نقشه راههای مختلف را ببینید و با دوره های متنوع متمم آشنا شوید. شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم میتوانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید. در جایگاه متخصص سئو لازم است آشنایی شما با هوش مصنوعی (به ویژه هوش مصنوعی مولد که به زبانی شبیه انسان مینویسد و حرف میزند) فراتر از استفادهٔ روزمره باشد. لازم است با نگاهی استراتژیک، رابطهٔ بین هوش مصنوعی و سئو را بهتر درک کرده و روندهای حاکم بر این صنعت را عمیقتر تحلیل کنید. بلکه نوعی نگرش به محیط وب و تولید محتوا و شکلی متفاوت از حضور در فضای آنلاین است.
درواقع با تدوین یک استراتژی حسابشده در سئو، به جای آنکه بر اساس ذهنیات خود عمل کنید، با توجه به نیازهای مخاطبان و آنچه جستجو میکنند، پیش خواهید رفت. این کار از یک سو باعث میشود سایت شما زودتر به اهداف مدنظرتان دست پیدا کند و از سوی دیگر به شما کمک میکند عملکرد سایت را همواره زیرنظر داشته باشید. در واقع شما در هر مرحله از کار میتوانید نتایج بدست آمده را با اهداف تعیین شده در استراتژی سئو مقایسه کنید و عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار دهید. حال که متوجه شدید سئو چیست، می توانید با استفاده از تحلیل کلمات کلیدی و بهینه سازی محتوا و ساختار صفحات، سایت را بهبود دهید و در رتبه بندی نتایج موتورهای جستجو جایگاه بالاتری دریافت نمایید. لینک بیلدینگ یکی دیگر از اجزای جداییناپذیر در مسیر آموزش تدوین استراتژی سئو مؤثر است.
ما در شرکت دیجیتال مارکتینگ آوادیس تیمی متشکل از طراحان، برنامه نویسان وب و کارشناسان بازاریابی دیجیتال هستیم. با استفاده از جدیدترین راه حل های مبتنی بر وب و جدیدترین تکنولوژی ها و ترندهای روز فناوری، به رونق کسب و کار شما کمک می کنیم. نتایج غنی عناصری هستند که از عنوان صفحه، URL، فرمت توضیحات متا سایر نتایج جستجو پیروی نمی کنند. در حالی که هنوز می توانید از نمایش در نتایج ارگانیک برتر کلیک کنید، شانس شما با نتایج غنی بسیار بهبود می یابد. رتبه بندی و نرخ کلیک دست به دست هم می دهند زیرا، صادقانه بگوییم، جستجوگران به دنبال پاسخ های فوری هستند.
مانند مقالهای بدون مقدمه، این صفحات فاقد زمینهای هستند که رباتها بدانند چگونه باید ایندکس شوند. اگر بارگذاری صفحه شما بیش از حد طول می کشد، نرخ پرش تنها مشکلی نیست که باید نگران آن باشید. تأخیر در زمان بارگذاری صفحه میتواند منجر به خطای سرور شود که رباتها را از صفحات وب شما مسدود میکند یا نسخههای نیمه بارگذاری شدهای که بخشهای مهمی از محتوا را ندارند میخزند. بسته به میزان تقاضای خزیدن برای یک منبع معین، ربات ها مقداری معادل از منابع را برای بارگذاری، رندر و فهرست بندی صفحات صرف می کنند. با این حال، شما باید هر کاری را در کنترل خود انجام دهید تا زمان بارگذاری صفحه خود را کاهش دهید.
به زبان ساده، هر کاری که شما انجام میدهید تا موتورهای جستجو بتوانند پروسه خزیدن یا به اصطلاح crawl و فهرست کردن سایت شما را راحتتر انجام دهند، سئو فنی نام دارد. در این مقاله از رویال آکادمی به بررسی جامع استراتژی سئو، اجزای آن، اهمیت و روشهای پیادهسازی آن خواهیم پرداخت. GSC برای بررسی دسترسپذیری و ایندکس کردن و سایر برنامههای کاربردی گستردهتر، مانند مشاهده کلمات کلیدی Google که بیشترین کلیکها و نمایشها را داشتهاند، استفاده میشود. سئو لبه زیرمجموعه ای از محاسبات لبه است، عملی که شامل ایجاد تغییرات فنی و معماری برای پردازش داده ها به منبع یا کاربر نهایی است. این امر تأخیر را کاهش میدهد و فناوری را سریعتر میکند، برخلاف پردازش ابری که به مراکز داده متمرکز متکی است و برای بسیاری از کاربران کارآمدتر است.
هر چه نتیجه شما در SERP بیشتر برجسته شود، احتمال کلیک بیشتر برای شما وجود دارد. عمق صفحه به چند لایه پایین صفحه در ساختار سایت شما اشاره دارد، یعنی چند کلیک از صفحه اصلی شما فاصله دارد. بهتر است معماری سایت خود را تا حد امکان کم عمق نگه دارید و در عین حال سلسله مراتب بصری را حفظ کنید. در این صورت، شما می خواهید یک سایت خوب سازماندهی شده را به کم عمق بودن اولویت دهید. اگر شما از محتوایی استفاده کنید که در سایت های دیگر گفته شده و تکرار جملات آنهاست، نکته ای منفی برای سایت شما به حساب می آید.
سرعت بارگذاری سایت یکی از فاکتورهای مهم برای رتبهبندی هر سایتی است. وقتی سرعت صفحه خود را بهینه میکنید، به بهبود زمان بارگیری صفحه کمک میکنید. زمان بارگذاری سریعتر به معنای کمتر بودن زمان انتظار برای کاربران است. آنها میتوانند زودتر مطالب شما را بخوانند و با صفحه شما ارتباط برقرار کنند که این امر احتمال ماندن در سایت شما را افزایش میدهد. اگر خزندههای وب را از وبسایت خود مسدود کنید، از ایندکس شدن سایت شما توسط موتورهای جستجو جلوگیری میکنید.
نقشه سایت یا sitemap یکی دیگر از اقدامات مهم سئو تکنیکال است که بصورت یک فایل شامل کدهای XML است. در این فایل آدرس تمام صفحات سایت قرار میگیرد و مانند یک نقشه عمل میکند، و به موتورهای جستجو کمک میکند تا راحت تر به صفحات مختلف سایت دسترسی داشته باشند و سریعتر آنها را ایندکس کنند. همچنین این فایل آخرین تاریخ بروزرسانی نوشته ها و صفحات را شامل میشود. به تمام اقداماتی که درون یک سایت برای بهینه سازی و رسیدن به رتبه های برتر گوگل انجام میشود، سئو داخلی میگویند. یک فایل robots.txt بهعنوان یک دستورالعمل برای خزندههای وب عمل میکند.
سئو جزو فعالیتهایی است که فرایندی درازمدت داشته و رسیدن به اهداف آن، چالشهای خاص خود را دارد. از اینرو بدون داشتن استراتژی رسیدن به موفقیت در سئو کمی دور از ذهن است. علاوه بر بررسی ابزارها، روشهای دیگری مانند بررسی مطالب سایت رقبا به صورت دستی یا خزش کردن سایت رقبا نیز وجود دارند. اما استفاده از ابزارهایی مانند جت سئو در زمان و هزینه ما کاهش قابل توجهی خواهد داشت. هیچیک از دلایل بالا باعث بیاستفاده شدن محتواهای قدیمیتر نمیشوند. در واقع بهروزرسانی محتواهای قدیمی از روشهای هوشمندانه برای افزایش ترافیک و «بازگشت سرمایه» (ROI) محتوا در طول زمان است.
بنابراین، وبسایتی که در نتایج جستجو رتبههای بالاتری داشته باشد، شانس بیشتری برای جذب مخاطب و مشتری خواهد داشت. اینجاست که اهمیت سئو به عنوان یک استراتژی کلیدی برای موفقیت کسب و کارهای آنلاین مطرح میشود. سئو نه تنها به شما کمک میکند تا در نتایج جستجو دیده شوید، بلکه با جذب ترافیک هدفمند و افزایش آگاهی از برند، نقش مهمی در رشد کسب و کارتان ایفا میکند. سئو تکنیکال یکی از مهمترین بخش های سئو سایت است که به موتورهای جستجو و گوگل کمک میکند تا راحت تر بتوانند به صفحات مختلف سایت دسترسی داشته باشند و سریعتر آنها را بخزند و درک کنند. هدف اصلی سئو فنی، بهینه سازی زیر ساخت یک سایت برای بهبود رتبه آن در نتایج برتر گوگل است. در واقع سئوی تکنیکال زیر مجموعه سئو داخلی محسوب میشود و به مسائل فنی سایت، کدهای برنامه نویسی و موارد دیگر مربوط میشود.
بدون یک استراتژی سئوی مشخص، تعیین اینکه از کدام تاکتیکها استفاده کنید و چگونه عملکرد سایت خود را اندازهگیری کنید، میتواند دشوار باشد. یک استراتژی موثر سئو به شما کمک میکند تا روی مهمترین جنبههای سئو، مانند تحقیق کلمات کلیدی، تولید محتوا، بهینهسازی داخلی صفحات، ساخت لینک و نظارت و تجزیه و تحلیل عملکرد خود تمرکز کنید. با شناسایی کلمات کلیدی، مرحله بعدی در آموزش تدوین استراتژی سئو بهینهسازی وبسایت است. این شامل تنظیم دقیق وبسایت شما برای افزایش عملکرد آن در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) است. یک وبسایت بهینهسازی شده شبیه به دستگاههایی است که به خوبی روغنکاری شدهاند و بهطور یکپارچه برای ارائه بهترین نتایج ممکن کار میکنند. استراتژی سئو به فرآیند برنامهریزی و اجرای تکنیکهای مختلف برای بهبود وضعیت سئو و رتبهبندی وبسایت در موتورهای جستجو اشاره دارد.
در حالت ایدهآل بخش زیادی از ترافیک وبسایت از نوع طبیعی (ارگانیک) است، یعنی بازدیدکنندگان جدید دائما از طریق موتورهای جستجو به وبسایت مراجعه میکنند. این ترافیک «طبیعی» (Organic) با ترافیک «مستقیم» (Direct) که حاصل از تایپ URL وبسایت در نوار جستجو است متفاوت است. نوع دیگری از ترافیک به نام «ارجاعی» (Referral) نیز وجود دارد که حاصل از ورود بازدیدکنندگان از دیگر وبسایتها به وبسایت شما است. بررسی میزان هریک از انواع ترافیک ورودی به وبسایت اهمیت زیادی دارد. به دلیل اینکه گوگل بسیار بهتر متوجه کیفیت محتوا و سیگنالهای تجربه کاربری میشود، نمیتوان گفت که آتوریتی در سالهای آینده به تنهایی نقشآفرینی میکند.
رباتهای گوگل (Googlebot) طی مراحلی مشخص، صفحات را برای خزیدن پیدا و اولویتبندی میکند. بعضی از این مراحل به جای این که بهصورت مستقل برای هر صفحه انجام شود، ممکن است برای چند صفحه بهصورت موازی انجام شود. آشنایی با SEO و فلسفه آن، چیزی نیست که مختص برنامهنویسان و طراحان سایت باشد. در حالی که نرخ کلیک (CTR) با رفتار جستجوگر ارتباط دارد، کارهایی وجود دارد که می توانید برای بهبود قابلیت کلیک روی صفحات نتایج موتور جستجو انجام دهید. در حالی که توضیحات متا و عناوین صفحه با کلمات کلیدی بر CTR تأثیر میگذارند، ما بر روی عناصر فنی تمرکز میکنیم زیرا به همین دلیل است که شما اینجا هستید.
وقتی کاربر اطلاعاتی مانند اطلاعات پرداخت یا تماس را به وب سایت شما ارسال می کند، اگر SSL نصب باشد، احتمال هک شدن آن اطلاعات کمتر است. تکنیکال سئو یا سئو فنی مجموعه ای از کارهاست که بهتر است بصورت تکه تکه و با چک لیست انجام شود. باور کنید یا نه، همه چیزهایی که تا این مرحله به آن پرداختیم را می توان در یکی از 5 دسته که هر کدام شایسته فهرستی از آیتم های قابل اجرا هستند، قرار داد. این ابزار یکی از کاربردیترین ابزارهای سئو و یک کراولر سایت است که صفر تا صد وضعیت سئوی سایت و مشکلات احتمالی را بررسی میکند. این ابزار در دو نسخهٔ رایگان و پولی در دسترس است که طبیعتاً با نسخهٔ پولی آن امکانات و گزارشات بیشتری دریافت میکنید. طبق آمار منتشرشده، بیش از ۵۸ درصد جستوجوها در موبایل انجام میشود.
استراتژی سئو شامل یک برنامهریزی جامع با هدف بهینهسازی سایت برای کسب رتبه در صفحۀ اول نتایج موتورهای جستجو است. داشتن یک استراتژی طولانی مدت در افزایش ترافیک هدایت شده به سایت و بهبود رتبۀ سایت تأثیر زیادی دارد. استراتژی سئو یک برنامۀ عملی است که برای کمک به بهبود رتبه و افزایش ترافیک ارگانیک وب سایت شما طراحی شده است. استراتژی سئو یک لیست دقیق از کارهایی است که به شما کمک میکند روی مواردی تمرکز کنید که باعث میشوند ترافیک و درآمد بیشتری از سئو به دست آورید. با لینک سازی داخلی، مانند نقشه سایت و منو سایت ، به خزندهها و کاربران کمک کنید محتوای شما را کشف کنند و در سایت شما بمانند. لینک سازی داخلی همچنین سرنخها یا زمینههایی را درباره تمرکز صفحه و هدف قرار دادن کلمات کلیدی ارائه میدهند.
کلمات کلیدی باید طبیعی، مرتبط و با چگالی مناسب توزیع شوند تا هم تجربه کاربری بهتری ایجاد شود و هم رتبه بهتری در موتورهای جستجو کسب کنید. Semrush یکی از قدرتمندترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی است که امکانات گستردهای برای سئو و بازاریابی دیجیتال ارائه میدهد. با این ابزار میتوانید بهراحتی کلمات کلیدی جدید کشف کنید، استراتژی رقبا را بررسی کنید و عملکرد محتوای خود را در موتورهای جستجو بسنجید. ممکن است وسوسه شوید که این جز مهم در پروسه سئو سازی سایت را به طور کامل نادیده بگیرید. اما سئو تکنیکال، نقش مهمی در افزایش ترافیک ارگانیک سایت شما ایفا می کند. محتوای شما ممکن است کاملترین و البته مفیدترین باشد و به خوبی هم نوشته شده باشد، اما اگر یک موتور جستجو نتواند آن را کرال کند (بخزد)، تعداد کمی از کاربران آن را خواهند دید.
بنابراین شناسایی اهداف در سئو اهمین بسیار بالایی دارد و اولین قدم از طراحی استراتژی است. بهتر است در بعضی از آنها از کلمه کلیدی استفاده کنید، اما نه در همه. این کار کمک میکند هم متن جذابتر شود و هم گوگل بهتر بفهمد صفحه درباره چیست. کلمات کلیدی ناوبری زمانی استفاده میشوند که کاربر بهدنبال یک وبسایت، صفحه خاص یا برند خاص باشد. عبارتهای مثل «دیجیکالا»، «ورود به اینستاگرام» و «صفحه اصلی دیدوگرام» از نمونههای کلمات کلیدی ناوبری هستند.
پس از سه ماه اول اجرای سئو، برنامه سئو خارجی با توجه به بودجه کارفرما و آنالیز رقبا ارائه میشود. برای دریافت مشاوره سئو تکنیکال سایتتان با شماره تلفن های مندرج در وب سایتِ متخصصین سرو نقره ای در ارتباط باشید. PageSpeed Insights ابزاری عالی برای بررسی عمیق مشکلات سرعت صفحه در یک صفحه وب است. اگر دادههای میدانی کافی (از گزارش CrUX / Chrome UX) در دسترس باشد، میتواند به شما بگوید که آیا یک صفحه ارزیابی Core Web Vitals را میگذراند یا ناموفق است. Screaming Frog یک ابزار خزنده برای تجزیه و تحلیل وب سایت است که از محیط دسکتاپ شما اجرا می شود. اندازه خزندههایی که این میتواند از عهده آن برآید تنها با قدرت ماشین محلی شما محدود میشود.
در این قسمت 2 ابزار به شما معرفی می کنیم که می توانید به کمک آنها مطالب تکراری و یا کوتاه سایت خود را چک کنید و آنها را آپدیت کنید. تمام صفحات سایت را بررسی می کند و صفحاتی که احتیاج به بررسی و اپدیت از سمت شما دارند را نشان می دهند. اطمینان حاصل کنید که ربات ها به صفحات دلخواه شما هدایت می شوند و آنها می توانند آزادانه به این صفحات دسترسی داشته باشند. آزمایشکننده robots.txt Google فهرستی از صفحاتی را که مجاز نیستند به شما ارائه میدهد و میتوانید از ابزار بازرسی کنسول جستجوی Google برای تعیین علت صفحات مسدود شده استفاده کنید. معماری سایت شما نیز باید اهمیت صفحات منفرد را شکل دهد و بر اساس آن شکل بگیرد. هرچه صفحه A به صفحه اصلی شما نزدیکتر باشد، صفحات بیشتری به صفحه A پیوند می دهند و هر چه ارزش لینک آن صفحات بیشتر باشد، موتورهای جستجو اهمیت بیشتری به صفحه A می دهند.
را به شما اطلاع میدهد و با اصلاح آنها میتوانید سایتتان را برای موبایل هم بهینه کنید. گواهی SSL هویت سایت را تأیید و یک اتصال امن برای کاربران برقرار میکند. گوگل سعی میکند از طریق سرچ کنسول، با شما صحبت کند؛ بنابراین بهتر است با انواع گزارشهای این ابزار ارزشمند آشنا باشید. برای آشنایی با این گزارشها، پیشنهاد میکنیم مقالهٔ «سرچ کنسول چیست (راهنمایی برای تازهکارها)» را مطالعه کنید. فایل robots.txt متنی متشکل از یک سری کد است که دستورالعملها و محدودهٔ ورود رباتهای گوگل به بخشهای مختلف سایت را مشخص میکند.
داشتن محتوای تکراری هم برای موتورهای جستجو ناخوشایند است و هم باعث اذیت کاربران میشود. محتوای کپی یا تکراری مشکلات فنی در سایت ایجاد میکند و باعث میشود، چندین صفحه با آدرس های متفاوت با محتوای یکسان به صورت همزمان در نتایج گوگل نمایش داده شود. گوگل این گونه صفحات را Doplicate Content در نظر میگیرد که باعث کاهش اعتبار و رتبه سایت میشود. بر خلاف سئوی داخلی، سئو تکنیکال کمتر به anchor text (انکر تکست) توجه می کند و سلامت کلی ساختار لینک سایت را در اولویت قرار می دهد. سئو فنی یا تکنیکال به فرآیند بهبود UI و Ux وب سایت و عملکرد آن در موتورهای جستجو اشاره دارد. انجام پروژه های سئو اغلب نیازمند همکاری بین متخصص فنی سئو و طراح سایت، به ویژه برای سایت های بزرگ است.
نکته مهم ایجاد لینک داخلی بین این محتواهای خوشهای و محتوای پیلار است. «پرسونای خریدار» (Buyer Persona) برای مخاطبان هدف هر کسب و کاری متفاوت است، بنابراین برای تعیین ویژگیهای شخصیتی مخاطبان مختلف تا جای ممکن شفاف عمل کنیم. بهروزرسانی تجربه کاربری سال گذشته، مسلما بزرگترین تغییر برای جستجو را در سالهای اخیر ایجاد کرده است. الگوریتم Page Experience، حالا توسط هسته مرکزی گوگل به یک معیار کمی تبدیل شده و به صورت رسمی یکی از فاکتورهای رتبهبندی گوگل شناخته میشود. اگر سوالی داشتید، آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید، حتما پاسخ خواهیم داد.
شما که دنبال نمونه متن برای تبلیغ کانال روبیکای خود به این مقاله رسیدهاید، حتماً میدانید که بدون تبلیغات، کانالتان... استراتژیهای هوشمند بیدینگ مثل رانندگی با خودروی دندهاتومات کار را خیلی راحت میکنند؛ ولی ممکن است آن قدر بید را... از طرفی، اگر کد اسکیما بهدرستی اضافه نشده باشد، ایجا با خطا روبهرو میشوید و باید کد را یک بار دیگر بررسی کنید. برای استفاده از این ابزار، کافی است آدرس صفحهٔ مورد نظرتان را در باکس جستوجو که میبینید، وارد کنید. اگر از وردپرس استفاده می کنید، می توانید از افزونهٔ یوست برای پیادهسازی دادههای ساختاریافته استفاده کنید. یک راهحل سادهٔ این مشکل، نوایندکسکردن صفحات تکراری و بیاهمیت است.
مردم جهان روزانه بین ۶ تا ۷ میلیارد بار از موتورهای جستجو استفاده میکنند (منبع). وقتی تصمیم می گیرید ترافیک را از یک صفحه به صفحه دیگر هدایت کنید، هزینه ای را پرداخت می کنید. ریدایرکت ها می توانند خزیدن را کاهش و زمان بارگذاری صفحه را کاهش دهند و در صورتی که آن تغییر مسیرها به درستی تنظیم نشده باشند، سایت شما را غیرقابل دسترس کند. ابزار دیگر ممیزی سایت Semrush دارای بخش “کیفیت محتوا” است که به شما نشان می دهد که آیا سایت شما دارای محتوای تکراری در چندین صفحه مختلف است یا خیر. فقط به این دلیل که یک ربات جستجو می تواند سایت شما را بخزد، لزوماً به این معنی نیست که می تواند تمام صفحات شما را ایندکس کند. بیایید نگاهی به لایه بعدی ممیزی SEO تکنیکال یعنی فهرستبندی بپردازیم.
برخی از داده ها نشان می دهد که با افزایش زمان بارگذاری صفحه از یک به پنج ثانیه، نرخ پرش کاربر از وب سایت شما 90 درصد افزایش می یابد! شما یک ثانیه هم برای تلف کردن ندارید، بنابراین افزایش سرعت سایت باید در اولویت کارهای تکنیکال سئو باشد. اگر گواهی SSL روی دامنه شما نصب باشد، دامنه شما بصورت https بجای http با نماد یک قفل در آدرس مرورگر نمایش داده می شود. در واقع، گوگل در اوایل سال 2014 اعلام کرد که SSL به عنوان یک عامل رتبه بندی در نظر گرفته می شود. در این مقاله خواهید آموخت چگونه ممیزی سئو تکنیکال وب سایت خود را برای افزایش رتبه وب خود انجام دهید.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری